a. Fókuszcsoportos kutatások
A kutatás lebonyolítása során egy jól kiképzett kérdező vezetésével történik beszélgetés a válaszadók egy-egy kisebb csoportjával. A csoport tagjai meghatározott szempontok szerint kiválasztott személyek (pl. egy adott szolgáltatást igénybe vevők). A beszélgetés strukturálatlan formában zajlik, de a vizsgálat főbb témaköreit, kérdéseit előre meghatározzák, és eszerint irányítja a kutató a vizsgálatot.
Előnyei:
-
egy-egy résztvevő válasza a többi résztvevő részéről gondolatok láncát indíthatja el („hólabdahatás”)
-
a strukturálatlanság következtében előzetesen nem várt információk, összefüggések is felszínre kerülhetnek
-
a beszélgetés rögzítésre kerül, így később igen alapos, mély elemzésre van lehetőség
Alkalmazási területek:
-
kvantitatív kutatások előkészítése
-
reklámok hatékonyságának előzetes mérése
-
tervezett marketingeszközökkel kapcsolatos várható fogyasztói reakciók
-
új termék vagy szolgáltatás bevezetését megelőző vizsgálatok
-
pontosan meghatározható célcsoportok véleményének megismerése különböző témakörökben
b. Mélyinterjúk
A mélyinterjú során képzett kérdező egyénenként beszélget a megkérdezettekkel kb. 30-60 perc időtartamban. A beszélgetés strukturálatlan formában zajlik, a beszélgetés menetét a konkrét válaszok befolyásolhatják.
Előnyei:
-
jól alkalmazható egy-egy problémakör alapos feltárására
-
megismerhető a célcsoport tagjainak egy adott témakörrel kapcsolatos véleménye, attitűdje, motivációja
-
a rákérdezéses módszer lehetőséget ad a válaszok, vélemények hátterének feltárására
-
kevéssé van befolyással az adott szociológiai szegmensre jellemző normáknak való megfelelés
Alkalmazási területek:
-
kvantitatív kutatások előkészítése
-
bizalmas jellegű témakörök vizsgálata
-
vezetői interjúk
-
bonyolult viselkedési, döntési helyzetek vizsgálata